|
Kosti - strata kostnej hmoty (rednutie) |
|
|
|
|
Page 1 of 2 Strata kostnej hmoty a zmena
mikroštruktúry kostí je spôsobená nepomerom medzi odbúravaním a novou
tvorbou kosti. Dôležitou stavebnou sú?as?ou kostí nevyhnutnou pre
pevnos? kostných štruktúr je vápnik. Dôležitou zásobár?ou vápnika v
organizme sú práve kosti, z ktorých sa odbúrava vápnik pri jeho
nedostatku v organizme, pretože vápnik je prvok nepostrádate?ný pre
život ?loveka (prudké zvýšenie ?i zníženie hladiny vápnika v krvi môže
ohrozi? život). Okrem nedostato?ného prívodu vápnika do organizmu môže
by? prí?inou jeho nedostato?nej hladiny v krvi aj znížené vstrebávanie,
?omu napomáha vitamín D. Najviac rizikovým obdobím, v ktorom nastáva
zvýšená strata kostnej hmoty (osteoporóza), je menopauza. V menopauze nastáva zvýšené
odbúravanie vápnika z kostí, ?o je spôsobené nedostatkom estrogénov,
ktoré priaznivo pôsobia na udržanie vápnika v kostiach. Zvýšené
odbúravanie vápnika z kostí znižuje ich pevnos?, ?o je prí?inou ?astého
výskytu zlomenín.
Najnovšia štúdia, vedená ?ínskymi vedcami z Honkongskej Univerzity
uviedla, že ženy po menopauze, ktoré užívajú 80 mg sójových
izoflavonoidov denne, majú vyšší obsah minerálov v kostiach. Vz?ah
medzi konzumáciou izoflavonoidov a stratou kostnej hmoty sa stal cie?om
tejto štúdie a zú?astnilo sa jej 203 žien vo veku 48-62 rokov. Skúmal
sa tiež vplyv faktorov ako je hmotnos?, d?žka menopauzy a príjem
vápnika. Ú?asní?ky štúdie boli rozdelené do troch skupín. Prvá skupina
užívala placebo, druhá 40 mg sójových izoflavonoidov a tretia 80 mg
sójových izoflavonoidov denne. Všetky skupiny užívali 500 mg vápnika
denne. Štúdia prebiehala 1 rok. Pred za?iatkom a po skon?ení štúdie sa
merali: hustota kostnej hmoty, minerálne zloženie kostí celého tela,
chrptice a bedrovej kosti. Výrazný pozitívny ú?inok izoflavonoidov v
minerálnom zložení kostí bol u žien:
- ktoré boli v prechode dlhšie ako 4 roky
- ich BMI (body mass index) bol nižší ako je priemerný
- a príjem vápnika mali nižší než je priemerný
Chen, Yu-ming, et al., "Beneficial effect of soy isoflavones on
bone mineral content was modified by years since menopause, body
weight, and calcium intake: double-blind, randomized, controlled
trial." Menopause. 2004, 11(3):246-254
|